Läkarbesök och bm

Precis hemkommen ifrån läkaren och barnmorskan. Läkarbesöket gick bara bra dom kollade med ultraljud att allt såg bra ut med livmodertappen och så och den hade inte påverkningar vilket var skönt fick även bricanyltabletter utskrivna som ska hjälpa mot sammandragningarna. Men jag undrar ja hur stort huvud min lilla har för enligt rutin ultraljudet som gjordes förut ska jag vara i v 26 idag och enligt dom mätningarna på skallen läkaren gjorde nu så ska jag vara i v 27 haha har den 1 veckas större huvud ?

Även hos barnmorskan gick det ganska bra bebis sparkade på och ville inte alls att vi skulle lyssna på henne men hjärtljuden låg på 50slag vilket är bra Blodtrycket har stigit men låg fortfarande inom ramen på vad som är normalt där i mot hade järnvärdet sjunkigt en jävla massa låg inte alls bra till där så nu MÅSTE jag börja med dom där järntabletterna usch...

Men idag är det även torsdag vilket betyder ny vecka woho för mig/oss

Gravid vecka 26

Barnet

Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö.

Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster.

Vikt 900 gram.

Mamma

Hela kroppen påverkas av graviditeten. Därför är det viktigt för kroppen att vara i god kondition. Motion ökar konditionen och välbefinnandet. Om du är van vid att jogga, simma eller gymnastisera kan du fortsätta med det i samma utsträckning som förut men undvik gärna hård träning och tyngre sporter. Om du inte motionerar regelbundet kan du ta dagliga promenader eller cykelturer. Eller kanske simma någon gång i veckan. Du känner oftast själv vilket tempo som är bra för dig. Det finns även olika gymnastikgrupper för gravida. Hör med din barnmorska!

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0