Isabella

Okej har inte riktigt skrivit här på ett tag nu jag har haft lite annat för mig och viktigare saker att ta hand om då lilla isabella fick för sig att komma ut ca 10 veckor förtidigt i v 30+3.
 
Allt började fredagen den 29 juli då jag ringde min barnmorska och berättade att jag i en veckas tid hade haft sammandragningar och ont i magen hon rådde mig att ringa in till förlossningen för att kolla med dom och se vad dom tyckte. Så jag ringde in dit och dom trodde inte att det var något men ville ha in mig på en kontroll. 
 
Väl inne på sös så kopplade dom upp mig på ett ctg och det visade sig att jag hade väldigt täta och regelbundna sammandragningar och jag fick en bricanylspruta som skulle ta bort det men den fungerade inte alls så jag blev inlagd för observation och under kvällen så börjar läkarna prata om att ge mig en kortison spruta för att utväckla isabellas lungor för dom trodde hon kunde komma tidigare kanske om några veckor sa dom jag fick även något starkt dropp som skulle stoppa värkarna och det skulle sitta i 24 timmar.
 
Jag blev beordrad sängläge och under lördagen fortsätter värkarna och droppet hjälper inte så dom höjer dosen och ger mig yttligare en kortison spruta. väl på söndagen så kommer läkaren in och berättar  att dom måste ta bort droppet för jag har fått maxdosen men att jag ska räkna med att komma tillbaka om några veckor för att bebisen kommer nog komma tidigare en beräknat. då var klockan runt 13-14 tror jag. Runt 3 timmar senare har värkarna blivit otroligt starka och väldigt jobbiga så jag körs ner på förlossningen för observation jag genomgår även en rad massa otrevliga undersökningar ges starka doser morfin och andra tabletter som ska stoppa värkarna vid 19-20 på kvällen har jag riktigt starka regelbundna värkar som kommer 4st i minuten och har så ont så jag tror att jag ska svimma av.
 
Vid den tidpunkten kommer en läkare in och säger att nu blir det snitt vi måste ha ut henne vi tror att din moderkaka är på väg att lossna. efter det går allt väldigt fort helt plötsligt ligger jag på op bordet och är bedövad från bröstet och ner. Smärtorna är borta tack vare bedövningen och klockan 20:47 tas isabella ut ur mig och ca 10 läkare står redo för att slita bort henne till ett annat rum där hon kopplas in i maskiner och får sygas mm. Marcus som har vart med under hela operationen står nu brevid våran lilla bebis och tittar medans hon tas hand om.
 
Jag ligger kvar på op bordet och sys ihop medans marcus och bebis körs till neo avdelningen. När jag väl är ihopsydd så kräver jag att innan jag ska till uppvaket ska jag ner till min dotter och se henne och självklart får jag min vilja igenom. 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0